Mimo, iż dzięki współczesnej medycynie można uzyskać dostęp do nowoczesnych technologii oraz specyfików o skomplikowanym składzie, czasami lepiej jest wrócić do korzeni. Zioła pomocne w walce ze stresem, bo o nich mowa, towarzyszą ludzkości od tysięcy lat. A skuteczność ich działania sprawia, że nadaj są najchętniej wykorzystywanymi specyfikami – czy to w postaci naparów, soków, alkoholatur czy też kompresów bądź tabletek.

Poszczególne typy ziół można wykorzystywać niemal w każdego rodzaju chorobach, o ile ich stadium nie jest zbyt zaawansowane. Poniżej prezentujemy listę kilku ziół, które mogą zredukować stres – nazywany (mniej lub bardziej żartobliwie…) jedną z współczesnych chorób cywilizacyjnych.

  • Arcydzięgiel litwor to jedna z roślin (z rodziny selerowatych), którą można stosować zarówno jako składnik naparów, nalewek, jak i kompresów czy źródło olejku. W każdej z postaci łagodzi stres, a dodatkowo eliminuje inne przypadłości, jak np. nerwobóle czy migreny. Co ciekawe, ziele ma długą tradycję stosowania i miejsce nie tylko w medycynie, ale i ludowych podaniach. Rośnie dziko w terenach górzystych, z odpowiednio wilgotną glebą (Sudety, Karpaty).
  • Chmiel, a konkretnie jego szyszki powinny kojarzyć się nie tylko z piwowarstwem. Mają one wyraźnie uspokajające działanie – napar zalecany jest szczególnie w bezsenności. Poza ziołową herbatką można przy pomocy chmielu skorzystać z dobroczynnych właściwości aromaterapii (czy to pod postacią kąpieli, czy też specjalnej poduszki z ziołami wewnątrz).
  • Czarny bez jest ziołem rosnącym dziko nie tylko na terenie Europy, ale również Ameryki Północnej czy Azji Zachodniej. Jego zapach jest charakterystyczny i niestety nie budzi miłych skojarzeń, w przeciwieństwie do wizualnego obrazu. Stąd – bez (o białokremowych kwiatach oraz czarnych owocach) jest hodowany jako roślina ozdobna. Zarówno kwiaty, jak i owoce mają działanie lecznicze. Bez może być z powodzeniem stosowany w formie naparów, odwarów, nalewek, ale też kompresów czy inhalacji.

Zioła pomocne w walce ze stresem

  • Melisa stanowi chyba najbardziej znane z ziół pomocnych w walce ze stresem. Najlepiej sprawdza się w postaci naparu oraz odwaru, przy czym istotne są proporcje. Co ciekawe, w przeciwieństwie do czarnego bzu, melisę można dosłodzić i nie traci ona swoich właściwości. A poza redukcją napięcia wpływa ona korzystnie m.in. na stany nerwicowe, bezsenność, neuropatie różnego rodzaju, a poza tym – poprawia pamięć oraz zdolność do skupiania uwagi.
  • Lawenda to zioło, którego zapach często jest wykorzystywany w ramach aromaterapii. Nic dziwnego – biorąc pod uwagę jej relaksujący zapach. Kąpiel z lawendy skutecznie może zredukować napięcie mięśniowe (do wanny pełnej wody warto dodać „koncentrat” złożony z 200 gram suszonej lawendy oraz 3 litrów wrzątku). Warto nabyć również herbatkę, która wykazuje korzystne działanie również na układ pokarmowy w przypadku jego podrażnienia.
  • Kozłek lekarski, zwany walerianą także jest wykorzystywany jako herbatka. Pomaga zwalczyć napięcie, bezsenność spowodowaną stresem, a nawet histerię. Zioło można stosować zarówno doraźnie, jak i w formie kilkutygodniowej kuracji (i taka opcja jest bardziej polecana).