Zakwaszenie organizmu to stan, który może powodować szereg nieprzyjemnych konsekwencji. Można do nich zaliczyć m.in. gorsze usuwanie toksycznych substancji z organizmu, upośledzenie funkcji filtrujących w nerkach, a w dalszych stadiach nawet odkładanie się kryształków kwasu w tkance mięśniowej oraz w stawach. Jak do tego nie dopuścić? Przede wszystkim zdobywając oraz wykorzystując w praktyce informacje na temat zakwaszenia organizmu – jego przyczyn, objawów i sposobów leczenia.

Zakwaszenie organizmu można stwierdzić w momencie, gdy pojawiają się symptomy takie jak:

  • nadmierne zmęczenie,
  • regularne migreny,
  • problemy z kondycją skóry (trądzik, świąd, wysypki),
  • wzmożone odczuwanie napięcia,
  • nerwowość,
  • bóle stawów oraz mięśni,
  • zgaga i częsta niestrawność.

Do jeszcze bardziej intensywnych przejawów tego stanu można zaliczyć m.in. spowolnione trawienie i trudności w redukowaniu stanu wagi, a w skrajnych przypadkach – nawet występowanie reumatyzmu, artretyzmu, zapalenia stawów, różnego typu alergii, astmy, miażdżycy, choroby wrzodowej a nawet nowotworów. Wczesne stadium bywa często ignorowane, ponieważ sprowadza się do dość ogólnych symptomów. W wyniku zakwaszenia mogą jednak występować trudności w funkcjonowaniu organów wewnętrznych takich jak trzustka, wątroba, nerki czy pęcherzyk żółciowy. Stąd – warto dbać o odpowiednie profilaktyczne działania, by uniknąć destrukcyjnych działań zakwaszenia organizmu.

Zakwaszenie organizmu – przyczyny

Nadmiar kwasu w organizmie może mieć różnorodne przyczyny. Wiążą się one ze stylem życia, m.in. z niewłaściwą dietą, nadużywaniem medykamentów, brakiem wysiłku fizycznego na co dzień, tudzież z hojnym dawkowaniem sobie wszelkiego rodzaju używek, głównie alkoholu. Prócz tego oczywiście zakwaszenie organizmu może wynikać z niewłaściwego funkcjonowania poszczególnych organów trawiennych. Duże znaczenie ma jadłospis. Produkty, których ilość w menu należy ograniczyć to przede wszystkim żywność przetworzona – słodycze, napoje gazowane, dania typu fast food. Prócz tego niebezpieczne bywa mięso (i to każdego rodzaju), ryby,  tłuszcze (zwierzęce i roślinne), a nawet zbożowe produkty (zarówno pieczywo, jak i ryż). Nadmiar soli w potrawach także negatywnie wpływa na funkcjonowanie układu trawiennego czy krwionośnego. Szczęśliwie, istnieje żywność, która zakwaszenie organizmu pomaga zredukować. Korzystnie na ten aspekt wpływają m.in.:

  • wszelkiego rodzaju warzywa (surowe bądź ugotowane zakwaszenie organizmuna parze),
  • kasze (zwłaszcza gryczana, perłowa czy jaglana),
  • owoce (tutaj warto zwiększyć spożycie cytrusów i innych bogatych w wit. C),
  • nabiał, pod warunkiem, iż zawiera on niewielką ilość tłuszczu.

Uważać należy przy tym na pory przyjmowania posiłków – przykładowo, nie zaleca się spożywania owoców, nawet tych niskokalorycznych, przed snem.

Co można zrobić, prócz stosowania odpowiedniej diety? Warto zastosować inne elementy profilaktyki – m.in. aktywność fizyczną oraz regularne badania. Rzecz jasna owa aktywność wdrażana musi być stopniowo i systematycznie. Należy unikać przeciążania organizmu. Z kolei do badań, które warto wykonać należy między innymi pomiar wartości pH płynów, badanie krwi pod kątem obecności kwasu moczowego etc.  Warto pamiętać, że zakwaszenie stanowi zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu, bowiem nadmiar kwasów oddziałuje na wszystkie jego komórki.