Szpinak bardzo wielu osobom przywodzi na myśl znienawidzoną w dzieciństwie zieloną papkę, której nijak nie da się spożyć bez grymasu obrzydzenia na twarzy. Tymczasem warzywo to posiada nie tylko zalety w zakresie działania prozdrowotnego, ale może też być bardzo smaczne. Rzecz jasna przy odpowiednim przygotowaniu. Jak wykorzystać szpinak w kuchni – jego właściwości i przepisy na wartościowe posiłki – podajemy poniżej.

Co ciekawe, szpinak jako pierwsi uprawiać zaczęli Persowie, i to już około VI w. n.e. Następnie walory smakowe i zdrowotne doceniono w Chinach oraz w państwach śródziemnomorskich. Wgłąb Europy warzywo to zawitało jednak dopiero wiele wieków później, bo pod koniec XIX wieku. Jego właściwości zdrowotne doceniono również przed II wojną światową (kiedy to napary na bazie szpinaku podawano osłabionym w szpitalach).

Szpinak w służbie Twojego zdrowia!

O tym, że szpinak jest zdrowy słyszał chyba każdy. Warto jednak zapoznać się dokładniej z jego walorami, bowiem roślina ta może stanowić ważny element profilaktyki zdrowotnej, a nawet – przysłużyć się naszej urodzie. W jaki sposób? Szpinak jest bogaty w żelazo, wapń, liczne witaminy (B1, B2, B6, C, E, K), minerały, a przede wszystkim w antyoksydanty hamujące rozwój wolnych rodników, odpowiedzialnych za rozrost komórek rakowych. Jego spożywanie jest zatem istotnym elementem profilaktyki antynowotworowej, ale także w sytuacji, gdy podejrzewamy u siebie zagrożenie osteoporozą czy anemią. Duża zawartość żelaza i wapnia czyni ze szpinaku szczególnie polecany składnik menu również dla wegan i wegetarian. Ponad to szpinak może być stosowany w stanach zapalnych w układzie pokarmowym, chorobach trzustki, przy utrzymujących się zaparciach. Dodatkowo to zielone warzywo powinni docenić sportowcy i osoby odchudzające się – jest niskokaloryczny, a także pozwala łatwiej zredukować odkładanie się tkanki tłuszczowej i zwiększyć masę mięśniową. Można zatemszpinak powiedzieć, że kreskówki o Popey’u stanowiły pewnego rodzaju materiał edukacyjny 🙂 Warzywo zalecane jest seniorom – udowodniono naukowo, iż wpływa korzystnie na pamięć, pomaga również zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona czy Alzheimera.

Szpinak w kuchni

Do wartości prozdrowotnych szpinaku na ogół przekonywać nie trzeba, niemniej jednak – wciąż pokutuje opinia, iż warzywo to po prostu smakować nie może. Tymczasem to zupełna nieprawda. Szpinak można spożywać pod wieloma postaciami – na surowo, na parze, w zapiekankach, jako dodatek do sosów, dipów czy farszu – jest jednak jedna zasada. Warto zaopatrzyć się w warzywo świeże, nie zaś mrożone. Walory smakowe tego drugiego w istocie mogą być ograniczone. Wybierając jednak świeży szpinak mamy niemal niekończące się możliwości jego wykorzystania. Poniżej przepis na omlet ze szpinakiem.

By go przygotować wystarczą podstawowe składniki, takie jak:

  • opakowanie świeżych liści szpinaku;
  • 4 jajka (najlepiej od szczęśliwej kury, z oznaczeniem 1);
  • 20 dkg żółtego, startego sera (niezbyt ostrego w smaku);
  • 2 szalotki (drobno posiekane);
  • 20 dkg pieczarek (pokrojonych w plasterki);
  • 3 dkg masła, sól i pieprz do smaku;

Również wykonanie potrawy nie wymaga zaawansowanych umiejętności kulinarnych. Wystarczy zeszklić szalotki na maśle, posolić wedle uznania, dodać do nich pokrojone pieczarki oraz pieprz.

Następnie, gdy woda z grzybów się zredukuje można dodać szpinak, i smażyć go, dopóki nie zmięknie. Końcowym krokiem jest wlanie na patelnie rozbełtanych trzepaczką jajek, oraz doprawienie kolejną szczyptą soli. Następnie przez około 5 minut należy całość smażyć pod przykryciem, na małym ogniu, dopóki jajka się nie zetną. To propozycja idealna na śniadanie, jak i każdy inny posiłek.