Ford Focus należy do tych marek samochodów, które moglibyśmy określić mianem nieśmiertelnych. Produkowany od 1998 roku jako następca Forda Escorta, cieszy się nadal dużą popularnością wśród klientów. No cóż, co tu dużo mówić – jak zobaczymy poniżej, sukces ten jest w dużej mierze zasłużony.

Na temat globalnej sprzedaży będziemy jeszcze pisać, na początek weźmy tylko garść statystyk z polskiego podwórka. Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Ford zajął piąte miejsce wśród najpopularniejszych marek samochodowych w Polsce w 2017 roku. Bardziej szczegółowe statystyki mówią, że szóstym najpopularniejszym modelem samochodu w 2017 roku był Ford Focus z wynikiem niemal 11 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Nie jest to wcale wynik słaby. W związku z tym nasuwa się pytanie: co sprawia, że Focus cały czas cieszy się niesłabnącym zainteresowanie klientów? Wymienić można długo, skoncentrujmy się na kilku rzeczach, po więcej odsyłając na stronę producenta https://www.ford.pl/osobowe/focus, gdzie zostały opublikowane statystyki dotyczące nie tylko specyfikacji, ale też bogaty materiał audiowizualny.

Wysoki komfort jazdy

Komfort jazdy to niewątpliwie jeden z tych wyznaczników, które decydują o tym, czy decydujemy się kupić dane auto, czy nie. W przypadku Focusa mówimy o szeregu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które ułatwiają użytkowanie samochodu. Jedną z nich jest ulepszona technologia SYNC, czyli najprościej mówiąc ośmiocalowy ekran tuż obok kierownicy samochodu, który pozwala nam korzystać z szeregu multimedialnych rozwiązań, takich jak odbieranie i wykonywanie połączeń, ustawianie nawigacji czy szybki wybór muzyki. W porównaniu do starszej wersji SYNC 2 jest kilkukrotnie wydajniejszy, ma przede wszystkim większe przyciski, a także umożliwia obsługę za pomocą wydawanych w języku polskim poleceń, co w czasie kierowania pojazdem jest szczególnie wygodne i nierozpraszające, jak w przypadku obsługi manualnej. Jeszcze innym ciekawym i przydatnym rozwiązaniem jest Ford KeyFree, czyli system otwierania drzwi samochodu i uruchamiania silnika bez konieczności używania kluczyka. Zresztą z kluczykiem Focusa można zrobić szereg innych pomysłowych rzeczy za pomocą funkcji MyKey, która – jak czytamy na stronie producenta – daje kierowcy możliwość „zaprogramowanie i przypisanie do kluczyka stałych parametrów i ograniczeń takich jak: prędkość maksymalna, głośność systemu audio, przypomnienie o zapięciu pasów, zablokowanie dezaktywacji systemów wspomagających bezpieczeństwo”. Jeśli wasze dziecko będzie chciało wziąć samochód na imprezę, to przynajmniej będziecie mieć pewność, że nie przekroczy określonej szybkości.

Wysoki poziom bezpieczeństwa

W przypadku Focusa komfort często łączy się z bezpieczeństwem, co niewątpliwie jest jedną z głównych zalet tego samochodu. Przyjrzyjmy się choćby funkcjonowaniu lusterek, zarówno tego wstecznego, w które patrzymy chyba najczęściej, jak i bocznych. W przypadku lusterka wstecznego, możemy liczyć na to, że przy każdym oślepiającym nas świetle z reflektorów pojazdu jadącego za nami (co potrafi być uciążliwe zwłaszcza w nocy), lusterko automatycznie się ściemni. Lusterka boczne składają się po wyjściu z samochodu, co w znaczny sposób zwiększa prawdopodobieństwo, że w wyniku nieszczęśliwego zdarzenia ich nie stracimy. Funkcja podgrzewanej szyby jest nie mniej wygodna i również istotnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy poprzez zagwarantowanie wysokiego poziomu widoczności, nawet w przypadku mroźnych i śnieżnych dni. W przypadku Focusa nawet wycieraczki są inteligentne, bowiem automatycznie dostosowują się do warunków pogodowych. Wyliczać zalety Focusa w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy można być jeszcze długo, jednak wielu osób to nie przekona, bo zabrzmi niemal jak tekst reklamowy. Jednak na potwierdzenie tego, co napisaliśmy powyżej, weźmy całkowicie obiektywne źródło, to jest wyniki testów bezpieczeństwa, przeprowadzone przez Euro NCAP (The European New Car Assessment Programme), w których kilka lat temu Ford Focus zdobył najwyższe odznaczenie. Jeśli tak się stało, to jednak musi być coś na rzeczy, że Focus to jednak bezpieczne auto.

Wysokie wyniki sprzedaży

Wszystkie te zalety, o których pisaliśmy, przekładają się na wyniki sprzedaży Focusa, które momentami. Jak czytamy w jednym artykułów poświęconych temu modelowi: „Według statystyk prowadzonych i publikowanych przez koncern, w 2012 roku okazało się, że Ford Focus został najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie z wynikiem ponad miliona sprzedanych egzemplarzy. Osiągnięcie to było możliwe dzięki doskonałej sprzedaży auta przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych i Chinach”. Warto jednak do tego dodać, że świetnie wyniki sprzedaży były ukoronowaniem szeregu innych (prócz tych dotyczących bezpieczeństwa) nagród, takich jak na przykład International Engine for the Year 2012 za zainstalowanie w Focusie nowego, innowacyjnego silnika benzynowego EcoBoost. W kolejnych latach samochody marki Ford sprzedawały się jeszcze lepiej, z roku na rok podnosząc statystyki przede wszystkim w Europie. W 2014 roku Forbes pisał o dużym wzroście sprzedaży aut Forda w Europie dodając, że dzięki temu „Ford utrzymał się na drugim miejscu wśród marek sprzedających najwięcej samochodów w Europie”. Ostatnie statystyki również są dobre dla amerykańskiego koncernu. Według danych za 2017 rok zajmuje on trzecie miejsce wśród globalnych producentów samochodów z wynikiem ponad 6,1 miliona sprzedanych aut rocznie, co stanowi 6,6 procent światowego rynku. Forda wyprzedziły w tym zestawieniu tylko Toyota i Volkswagen. Nie da się ukryć, że wynik ten w dużej mierze koncern zawdzięcza Focusowi.

Czwarta generacja w drodze

Historia Forda Focusa cały czas jest pisana. W drodze jest już czwarta generacja samochodu, który ma już dwie dekady. Jak czytamy na portalu motofakty.pl: Czwarta generacja Focusa, która właśnie została zaprezentowana, to pojazd zaprojektowany od zera, z uwzględnienie opinii klientów o poprzednich modelach. Samochód ma być oferowany jako pięciodrzwiowy hatchback lub kombi, a na wybranych rynkach pojawi się także w odmianie sedan. Klienci nie powinni narzekać na liczbę dostępnych wariantów”. Skoro dotychczasowe wersje Focusa nie zawiodły, to na pewno jest na co czekać.