Wraz z rozwojem rynku globalnego coraz częściej na naszych stołach pojawiają się produkty do tej pory uważane za dość egzotyczne. Należy do nich m.in. kasza bulgur, której pochodzenie jest bliskowschodnie. Warto zwrócić na ten rodzaj kaszy uwagę, bowiem jej wartości odżywcze, jak i walory smakowe są doceniane przez konsumentów na całym świecie. A oto dlaczego…

Zdrowie

Kasza bulgur jest jedną z najzdrowszych odmian kasz. Cechuje ją wysoka zawartość rozpuszczalnego błonnika (dwukrotnie wyższa niż w przypadku innych produktów tego typu) oraz stosunkowo niska kaloryczność – co czyni ją doskonałym produktem dla osób odchudzających się. Korzystny wpływ na procesy metaboliczne i szybkie oddziaływanie na ośrodek sytości sprawia, iż dietetycy zalecają wzbogacenie jadłospisu o dania ją zawierające. Kasza bulgur może stanowić wartościowy składnik diety kobiet ciężarnych – z uwagi na wysoką zawartość tak istotnego dla prawidłowego rozwoju płodu kwasu foliowego, czyli witaminy B9. Kwas ów jest również niezbędny w okresie laktacji, kiedy dziecko wraz z pokarmem matki powinno otrzymywać wszelkie substancje odżywcze.

Prócz tego kasza zawiera znaczne ilości magnezu, a więc makroelementu korzystnie wpływającego na pracę układu nerwowego. Powszechnie uważa się, że antystresowe działanie mają przede wszystkim produkty zawierające kakao. Tymczasem w kaszy bulgur magnez współwystępuje z witaminami z grupy B, dzięki czemu jest on bardzo dobrze przyswajalny. Do korzystnych skutków można zaliczyć m.in. poprawę pamięci oraz koncentracji, łagodzenie stanów lękowych i depresji i pomoc w zachowaniu równowagi psychicznej. Warto zauważyć, iż wysoka jest także zawartość wapnia – a więc głównego budulca kości, którego poziom stale trzeba w organizmie uzupełniać. Do kolejnych składników odżywczych, których nie brakuje w 100 gramach tego produktu należą żelazo (pomocne w profilaktyce oraz leczeniu anemii), oraz potas i sód (odpowiedzialne m.in. za poprawne funkcjonowanie układu sercowo – naczyniowego).

kasza Bulgur

Smak

Kasza bulgur jest produktem częściowo przetworzonym. Otrzymuje się ją z ziaren pszenicy durum (tej samej z której powstają najlepsze włoskie makarony). W sklepach można zaopatrzyć się w trzy odmiany – drobnoziarnistą, gruboziarnistą oraz średnioziarnistą. W zależności od struktury kasze można wykorzystywać do różnego rodzaju potraw, zarówno typowych dla kuchni bliskowschodnich, jak i rodzimych. Produkty takie jak bulgur pozwalają eksperymentować ze smakiem. Dodatkową zaletą pozostaje krótki okres przygotowania. Przeciwwskazaniem dla włączenia do swojego jadłospisu kaszy bulgur są nietolerancja pokarmowa na gluten oraz celiakia. Mimo wszelkich zdrowotnych właściwości kasza zawiera gluten, a ponad to podczas procesu produkcji mogą w niej pozostać śladowe ilości takich składników jak orzechy, soja, sezam czy laktoza. Gruboziarnistej kaszy bulgur powinny unikać osoby, u których stwierdzono wrzody żołądka bądź dwunastnicy, chorobę refluksową bądź nadkwasotę. Nie ma za to żadnego zagrożenia dla osób chorych na cukrzycę, bowiem indeks glikemiczny i zawartość glukozy w kaszy pozostają na bardzo niskim poziomie.