Zbilansowana dieta wymaga obecności odpowiedniej ilości wartościowych tłuszczy, białek, ale także złożonych węglowodanów. To dzięki nim do organizmu dostarczane są niezbędne składniki odżywcze, a metabolizm funkcjonuje prawidłowo. Niektóre z produktów odkryte zostały po raz kolejny na przestrzeni ostatnich lat – mimo iż wcześniej były już obecne w jadłospisie tzw. ludów pierwotnych. Przypadek taki stanowi dziki ryż, o którym pokrótce wspominamy w niniejszym tekście.

Kanadyjski tudzież indiański ryż jest ceniony przez dietetyków oraz osoby zainteresowane tematem zdrowego odżywiania nie bez powodu. Roślina ta to bogate źródło licznych mikroelementów, takich jak witaminy z grupy B, żelazo czy przeciwutleniacze – te ostatnie są istotne szczególnie ze względu na destrukcyjne działanie wolnych rodników na ludzki organizm. Dziki ryż zawiera oprócz tego wielonasycone kwasy tłuszczowe wspomagające walkę ze złym cholesterolem LDL (generującym m.in. takie problemy jak nadciśnienie, miażdżyca czy inne schorzenia układu sercowo-naczyniowego).

Dodatkowo błonnik oraz białko stanowią składniki wspierające prawidłową przemianę materii i perystaltykę jelit- co z kolei jest istotne w przypadku każdej diety odchudzającej oraz zapobiegania nadwadze i otyłości. Nie bez znaczenia jest również niski indeks glikemiczny, co oznacza, że spożywanie potraw z dodatkiem takiego ryżu nie zwiększa gwałtownie poziomu glukozy we krwi, lecz stopniowo uwalnia energię, zapewniając dłuższe uczucie sytości. Obecne w produkcie minerały jak cynk, fosfor czy magnez są z kolei niezbędne, by stymulować właściwe funkcjonowanie układu nerwowego.

Dla osób cierpiących na alergie pokarmowe różnego rodzaju bądź celiakię z pewnością ważną informacją będzie fakt, iż dziki ryż jest produktem bezglutenowym. Dziki ryż jest ceniony przez przygotowujących potrawy także ze względu na swoją wizualną atrakcyjność. Ziarna mają postać wydłużoną i ciemną. Idealnie nadają się do przygotowywania potraw egzotycznych, komplementując smak ryb i owoców morza. Aromatyczne orzechowe nuty oraz mocno zbożowy smak (przez niektórych porównywany ze smakiem karczochów) świetnie współgrają także z daniami wegetariańskimi. Praktyczne informacje, o których należy pamiętać to to, że ryż dziki gotuje się dłużej, bo około pół godziny w osolonym wrzątku (wsypywany „luzem”). Kaloryczność 100 gram ugotowanego produktu to natomiast zaledwie 1o1 kcal (warto jednak zauważyć, że w szklance ryżu dzikiego ugotowanego mieści się już ponad 190 kcal).

Czy ten rodzaj ryżu posiada wady? Można do nich zaliczyć wysoką cenę, przewyższającą tradycyjne odmiany co najmniej kilkakrotnie. Prócz tego warto mieć na uwadze, że nie jest to ryż w klasycznym tego słowa znaczeniu. Zizania wodna, bo tak brzmi oryginalna nazwa, wywodzi się z Ameryki Północnej oraz jest rośliną z rodziny wiechlinowatych. Ze względu na liczne prozdrowotne właściwości warto jednak na owe mankamenty przymknąć oko.