Produkty roślinne i naturalne powinny stanowić podstawę każdego jadłospisu. Jak wiadomo dieta odgrywa niesamowicie ważną rolę zarówno w terapii rozmaitych schorzeń, jak i w profilaktyce. Niestety, często o tym fakcie zapominamy. Tymczasem nie potrzeba ani kosztownych, ani trudnych do przygotowania składników włączonych do codziennego menu, by zacząć żyć dużo zdrowiej. Jednym z nich jest siemię lniane.

Dlaczego warto regularnie spożywać siemię lniane, czy to w postaci zawiesiny, czy też jako dodatek do potraw? Przede wszystkim jest ono doskonałym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3. Dzięki ich dobroczynnemu działaniu można zredukować poziom złego cholesterolu, który może przyczynić się do rozwoju nadciśnienia, a także problemów z funkcjonowaniem układu sercowo – naczyniowego. Prócz tego nasiona siemienia zawierają znaczną ilość fitoestrogenów roślinnych (lignanów). Stanowią one niezbędny element profilaktyki przeciwnowotworowej (zwłaszcza przy raku piersi), są też w stanie złagodzić przebieg menopauzy. Co ciekawe, żadna inna roślina na świecie nie zawiera tylu lignanów co siemię lniane.

To jednak nie wszystkie korzystne właściwości tego produktu. Udowodniono, że włączając na stałe do diety siemię lniane można znacząco poprawić pracę układu trawiennego. Ma to znaczenie zwłaszcza dla osób borykających się z gastrycznymi schorzeniami, takimi jak nadkwasota, refluks, stany zapalne błon śluzowych. Siemię jest też wskazane w przypadku nadwagi i otyłości. To świetne źródło rozpuszczalnego błonnika (który zapobiega zaparciom i ułatwia usuwanie toksyn z organizmu), ale też licznych minerałów, wśród których można wymienić m.in. fosfor, magnez, jak również rzadko spotykane selen czy miedź.

Optymalną dawką siemienia lnianego na dobę dla dorosłej osoby są jedna do dwóch łyżek stołowych. Można je podawać na różny sposób. Najpopularniejszą metodę należy wypijanie zawiesiny sporządzonej z jednej łyżki siemienia zalanej na noc szklanką wody. Niemniej jednak – istnieją również smaczniejsze warianty – zamiast spożywać gęstą zawiesinę siemię da się również uczynić składnikiem chleba, muffinek, ciasta, a nawet mielonych kotletów, dressingu do sałatki czy przyprawą do kaszy gryczanej.

siemie lniane

Warto zauważyć, iż siemię lniane w naturalnej formie zawiera dużo więcej dobroczynnych dla organizmu składników niż przetworzone – np. w postaci oleju tłoczonego na zimno. Mimo to olej ten jest uważany za jeden z najzdrowszych. Trzeba pamiętać jednak, iż szybko ulega on zepsuciu, toteż konieczne jest jego odpowiednie przechowywanie (z dala od naświetlenia i wysokich temperatur).