Ogromny wybór towarów na rynku, a także coraz większa popularność zakupów w Internecie sprawia, iż sprzedawcy muszą sięgać po dodatkowe sposoby na promowanie swoich produktów. Nie wystarczają już reklamy – czy to w postaci billboardów, plakatów, spotów telewizyjnych czy gazetek. Klienci oczekują jakości oraz odpowiedniej prezentacji swoich towarów. Stąd – koniecznością stał się współcześnie Visual Merchandising. Czym jest i na czym polega? Zapraszamy do lektury.

Visual Merchandising to inaczej sztuka atrakcyjnego zaprezentowania produktu. Określenie „sztuka” jest tutaj użyte nie bez przyczyny. Prawidłowe eksponowanie wymaga przestrzegania zasad, które są odmienne dla różnego typu towarów oraz marek. Chodzi w skrócie o to, by jednocześnie zbudować pozytywny wizerunek marki, uatrakcyjnić wizytę w jej sklepie, a także – co oczywiste – podnieść wysokość sprzedaży (oraz satysfakcji konsumentów – feedback od nich owocuje bowiem jeszcze skuteczniejszymi kampaniami w przyszłości).

Jak budować zaufanie i wzbudzić ciekawość klienta?

Istotne w ramach Visual Merchandising pozostają:

  • funkcjonalność – nie należy o tym czynniku zapominać. VM musi być tak skonstruowany, by nie utrudniał procesu wybierania towarów. Zdezorientowany klient niechętnie wróci do sklepu. Każda ekspozycja musi być zaplanowana w aspekcie strategicznym – dzięki temu unikniemy kompletowania aranżacji w pośpiechu oraz ryzyka związanych z tym pomyłek. Nawet jeśli produktów jest zbyt dużo – można je umiejętnie sklasyfikować i wyeksponować. Przykładowo niektóre elementy odzieży lepiej sprzedają się z wieszaków, inne – w formie złożonej na specjalnych stołach czy półkach. Wiele zależy jednak od profilu sklepu. Kluczem do sukcesu pozostaje też odpowiednia selekcja. Produkty muszą być skatalogowane, także w wymiarze grup docelowych, którym są dedykowane;
  • dodatkowe elementy pomagające promować towary. W tej sekcji znajdziemy m.in. reklamę zewnętrzną, ale też niezwykle istotną aranżację witryny czy strefy wejściowej. Należy zdać sobie sprawę, że przestrzeń handlowa musi być odpowiednio zorganizowana, i to nie tylko w aspekcie wizualnym. Aranżacja witryny musi być na bieżąco aktualizowana – nie tylko w okresach wzmożonego zainteresowania klientów (a więc w sezonach wyprzedaży, czy w czasie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia, Walentynki czy inne okazje). Konsumenci są wzrokowcami. By witryna ich zainteresowała (bądź nie) z reguły wystarczy kilka sekund. Przestrzeń powinna zapraszać – zarówno dekoracjami (wnętrze nie może być jednak zagracone, zwłaszcza wolnostojącymi elementami, bo utrudnia to poruszanie się po sklepie), jak i muzyką, zapachem, oświetleniem. Odpowiednie światło potrafi skutecznie wydobyć najlepsze cechy produktów – zarówno tekstylnych, jak i spożywczych;
  • odpowiednie oznakowanie produktów – obok eksponowania ich istotnym jest, by klient mógł z łatwością odszukać swój rozmiar, ulubiony kolor z danego modelu etc. Każdy element musi być więc dokładnie oznakowany, co dotyczy szczególnie towarów objętych ofertami promocyjnymi z reguły budzących największe zainteresowanie. Panuje zasada, że największą uwagę skupiają te produkty, które są umieszczone na wysokości wzroku. Tę zasadę stosuje się również w sklepach spożywczych. Tutaj jednak klasyfikacja produktów prezentuje się inaczej – istnieje podział na produkty pierwszej potrzeby (te umieszczone są na niższych lub wyższych półkach) oraz takie, które wymagają większej „zachęty” dla kupującego (te umieszcza się w sekcji obok, na środkowych półkach, w alejkach sąsiadujących z piekarnią – zapach świeżych wypieków działa bowiem stymulująco).

Visual Merchandising

Obok Visual Merchandisingu niezwykle ważna jest też kompetentna obsługa klienta. Nawet w tzw. sieciówkach, w których obowiązuje teoretycznie samoobsługa, a ilość personelu odpowiedzialna za zainteresowanych zakupem jest mniejsza (dotyczy to głównie sklepów z ubraniami) obsługa musi być utrzymana na wysokim poziomie. Dominującym środkiem do zwiększenia sprzedaży pozostaje jednak w tych przypadkach VM. Odwrotną sytuację można zaobserwować w placówkach oferujących sprzęty AGD, RTV czy w perfumeriach. Tam pomoc konsultanta bywa niezwykle pomocna.

Kilka słów na temat tego zagadnienia znajdziecie poniżej (filmik w języku angielskim):